Vinden doet veranderen

Over het resultaat van een unieke samenwerking tussen Lensvelt en verschillende (creatieve) partijen: de tafel en stoel van verbinding.

 

Joep Dijckhoff is al meer dan 20 jaar werkzaam bij designmeubellabel Lensvelt. In een wereld waar duurzaamheid een prominente rol krijgt, is het belangrijk om hierop in te spelen. Hierbij staat voorop: vernieuwen. Zo ontstond er een bijzonder samenwerkingsverband tussen 5 partijen wat heeft geleid tot de tafel en stoel van verbinding.

 

Wat is de tafel en stoel van verbinding?
Een product dat is ontstaan door een samenwerking tussen Rabobank, ProCreate, Lensvelt, Piet Hein Eek en REWIN. Allemaal verschillende disciplines die een kijkje bij elkaar in de keuken nemen. Om te ontdekken wat ze maken, of er een overlap zit én of ze elkaar kunnen helpen. Het doel van deze samenwerking? Een keerpunt realiseren in de meubelproductieketen met 100% biobased meubels. Dus: 100% bio product maken voor Lensvelt, waar de andere partijen ook van kunnen profiteren.

 

De gedachtegang: als je met mensen contact wil hebben of iets wil bereiken, ga je met ze om tafel. Je moet lekker aan tafel zitten met elkaar en kunnen praten, dan pas weet je of je iemand vertrouwt. Daaruit ontstond ‘de tafel en stoel van verbinding’.

 

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen en hoe zag dit eruit?
We zijn via-via met elkaar in contact gekomen. Tijdens een leuk gesprek met Jeroen van ProCreate kwamen er allerlei mooie en creatieve ideeën op tafel, waarna we besloten ook anderen aan te haken. Zo ontstond er een samenwerking tussen 5 partijen, ieder met een heel eigen expertise, die hun krachten bundelen om te onderzoeken of ze samen van creatieve hersenspinsels ook echt concrete producten kunnen maken.

 

Die samenwerking verliep heel natuurlijk. Bedrijven lieten hun producten en ideeën zien en dan werd erop geschoten. Een random voorbeeld: een frietbakje dat je gewoon op het strand kunt weggooien omdat het binnen 2 dagen oplost én ook nog eens voedingstoffen voor de bodem bevat. Tijdens één van onze brainstormsessies dachten we: het zou te gek zijn als we een product dat veel gebruikt wordt 100% bio kunnen maken.”

 

“Het is belangrijk om te blijven ontwikkelen als bedrijf. Daar is creativiteit voor nodig, én: out of the box denken.”

 

Wat zou je anderen mee willen geven?
Doordat je gaat samenwerken met een enthousiast team leer je nieuwe mensen kennen, die anders denken dan jij. Daar leer je van. Alles wat je er nu in stopt qua energie hoeft er niet per se via hetzelfde project uit te komen. Vroeg of laat komt het linksom of rechtsom wel terug. Eén ding is zeker: het is nooit weggegooid. Een creatief bedrijf en een commercieel bedrijf zijn heel verschillend, maar kunnen elkaar zeker versterken. Ze moeten elkaar wél kunnen vinden en met elkaar kunnen levelen.

 

“Het heeft écht een toegevoegde waarde om een creatief in te zetten. Maar: je moet wel een beetje willen veranderen. Zoals ze zeggen: verandering van spijs doet eten. Met een creatief kun je goed verandering aanbrengen. Het is altijd goed om te kijken naar andere oplossingen en samenwerkingen. Ik raad het iedereen aan.”