René de Jong en Ad van Halteren waren – net als vele anderen – te vinden op het FIC Festival. René is grafisch ontwerper met een focus op huisstijl en visuele communicatie, en tevens ook eigenaar van Young One. Ad heeft een eigen communicatiebureau: beeldbrekers. De twee vertellen hoe zij het festival hebben ervaren.
Wat sprak jullie aan in het FIC Festival?
“Het is anders dan anders. Hier kom je niet weer dezelfde mensen als altijd tegen. Ik kende hier vrijwel niemand. Dat geeft echt de kans op zo’n dag om nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe verbindingen aan te gaan. Dat is natuurlijk heel waardevol.”
Wat hebben jullie vandaag ervaren?
“We hebben net een hele bijzondere en toffe sessie meegemaakt. In een paar minuten tijd leer je iemand kennen waar je nu alweer een biertje mee wil drinken. Daar draait het uiteindelijk ook om: verbinden. We hebben kennis met elkaar gemaakt aan de hand van een paar vragen. Vervolgens mocht je de ander omschrijven aan de hand van wat je met elkaar besproken had. In ons geval werd dat heel persoonlijk, dat maakt het zo bijzonder.”
En wat heb je verder meegemaakt?
“Er zijn veel sprekers op het festival. Hier vind je weer hele andere sprekers dan in je eigen vakgebied. Creatieven zoeken vaak andere creatieven op, dus dan kijk je niet naar personen uit andere werkvelden. Het leuke is dat je hier nieuwe inzichten krijgt en dat nieuwe vriendschappen ontstaan.”
Zijn jullie volgend jaar ook weer van de partij?
“Zeker!”