Creating New Perspectives

Michael Ligtvoet is de kartrekker van Creating New Perspectives: een initiatief dat organisaties kennis laat maken met de waarde én kracht van creativiteit. Het doel? Als ondernemer je uitdaging vanuit een nieuw perspectief belichten.

 

Wat is Creating New Perspectives?
“Een initiatief dat organisaties kennis laat maken met de waarde én kracht van creativiteit. Het is één van de 3 pijlers van de Creative Business Foundation. We zagen dat er een versnippering en versplintering plaatsvindt in de creatieve dienstverlening binnen deze regio. Maar we willen creatieven juíst behouden of hier naartoe trekken. Dat kan door de krachten te bundelen. Maar: dat heeft dan wel een gemeenschappelijk doel nodig. Het moet iets toevoegen! Dan doen we door de creatieve kracht te koppelen aan een vraagstuk van het MKB. Creating New Perspectives koppelt een MKB’er met een specifiek vraagstuk aan een creatief duo uit onze pool. Je ziet dat er dan écht leuke nieuwe ideeën en oplossingen ontstaan. Puur omdat er vanuit een compleet ander perspectief nagedacht wordt. Die ondernemer loopt dan vol inspiratie en bijhorend stappenplan de deur weer uit. Dát is de kracht van creativiteit.”

 

Wat is de toegevoegde waarde? Voor zowel bedrijf als creatief?
“Voor de creatief is het interessant om jezelf te laten zien en je steentje bij te dragen. Je wil natuurlijk gehoord, gezien én gewaardeerd worden. Dat is soms een uitdaging in de creatieve industrie: je wordt niet altijd op waarde geschat. Daarom creëren we een podium om de MKB’er op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de creatieve dienstverlening. Daar is slechts een bijdrage van 500 euro voor vereist per casus, maar daar krijgen ze veel voor terug. Ondernemers en MKB-bedrijven lopen tegen bepaalde uitdagingen aan en de toegevoegde waarde van creatieve denkkracht kan zorgen dat je even een pas op de plaats maakt: nieuwe inzichten en een andere manier van denken. We hebben zoveel vastgeroeste overtuigingen als mens. Met een andere invalshoek kun je tot een ‘aha’ moment komen.”

 

“Je hebt ondernemerszin, een open mind, vertrouwen, tijd en een eigen bijdrage van 500 euro nodig. Dan gaan we met je aan de slag”.

 

Welke boodschap wil je meegeven aan de bedrijven? What’s in it for me?
“Het is goed om even stil te staan en te reflecteren. Denk bij jezelf: wat is de huidige situatie? Waar gaan we naartoe? En: wat is mijn uitdaging? Vraag jezelf af of je vandaag de dag nog steeds aan het doen bent waarmee je ooit begonnen was. Zo niet, dan is dit je kans om terug te gaan naar de drive en passie, datgene waar je ooit energie van kreeg. Sta het toe om de creatieve dienstverlening mee te laten kijken en geef ze de kans om positieve impact te maken binnen je organisatie. Stel jezelf open voor een nieuwe blik en een frisse wind. Laat twee mensen daarin meedenken voor een hele kleine bijdrage. Je krijgt er zoveel voor terug. Het kan veel in beweging zetten.”